علی و فاطمه

در آیه 19 تا 22 سوره الرّحمن مى خوانیم: ( مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقیانِ ـ بَیْنَهُما بَرزَخٌ لایَبْغیانِ ـ فَبِاَىّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ ـ یَخْرُجُ مِنْهُما اللّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ ): «خداوند دو دریاى مختلف (شور و شیرین، گرم و سرد) را در کنار هم قرار داد، در حالى که با هم تماس دارند; ـ در میان آن دو مانعى است که یکى بر دیگرى غلبه نمى کند (و به هم نمى آمیزند). ـ پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ـ از آن دو، لؤلؤ و مرجان خارج مى شود».
 
در تفسیر این آیه سخن بسیار گفته اند و در تفسیر نمونه بحث هاى فراوانى در این زمینه آورده ایم; گاه گفته شده است: منظور از دو دریا، دو دریاى آب شیرین و شور است که در بسیارى از مناطق در کنار هم هستند، بى آنکه با هم مخلوط گردند و این منظره در تمام مناطقى که رودخانه هاى آب شیرین به دریا مى ریزد، به خوبى دیده مى شود.
 
تفسیر جالب دیگرى که براى این دو دریا شده است، جریان گلف استریم و رودهاى عظیم دریایى است که در بسیارى از اقیانوس هاى جهان در حرکت است، و آب هاى گرم مناطق استوایى را به سوى مناطق قطبى مى برد; و گاه حتّى رنگ آن با رنگ آب هاى اطراف مختلف است; و عجب اینکه: عرض آن گاه به یکصد و پنجاه کیلومتر و عمق آن به چند صد متر، و گاه سرعت آن در یک روز به 160 کیلومتر مى رسد! و تفاوت درجه حرارت آن با آب هاى مجاور، 10 تا 15 درجه است!
 
این جریان آب هاى گرم، بادهاى گرمى به وجود مى آورد و حرارات خود را به اطراف مى دهد، و هواى کشورهاى مناطق شمالى زمین که در مسیر آن هستند را مطبوع و قابل تحمّل مى کند و اگر این جریان هاى دریایى وجود نداشت، زندگى در آن کشورها بسیار سخت و شاید غیرقابل تحمل بود.
 
البتّه گلف استریم نام یکى از این جریان ها و رودهاى دریایى است، و در آب هاى پنج قارّه جهان نظیر آن دیده مى شود و عامل اصلى این حرکت، تفاوت درجه حرارت آب هاى مناطق استوایى زمین و مناطق قطبى است.
 
شرح بیشتر را در این باره و درباره تفسیر آیات فوق در جلد 23 تفسیر نمونه، صفحه 131 مطالعه فرمائید.
 
از آنجا که آیات قرآن ظاهر و باطنى دارد; گاه هم تفسیر مادى براى آن وجود دارد و هم تفسیر معنوى. در روایات اسلامى تفسیر معنوى این دو دریا به على(علیه السلام) و فاطمه زهرا(علیها السلام) و تفسیر معنوى لؤلؤ و مرجان به حسن و حسین(علیهما السلام) شده است.
 
در شواهد التنزیل از سلمان فارسى در تفسیر آیه: (مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ ) چنین نقل شده است که منظور آیه على(علیه السلام) و فاطمه زهرا(علیها السلام) است سپس مى افزاید، پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود: «منظور از (یَخْرُجُ مِنْهُمَا مِنْهُمَا اللُؤْلُؤُ وَالمَرْجانُ )، حسن و حسین است».(1)
 
همین معنى از ابن عباس و از ضحّاک در طریق دیگرى نقل شده است. (2)
 
در حدیث دیگرى از سعید بن جبیر از ابن عباس آمده است که منظور از (مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانَ )، على(علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام)است، و منظور از (بَیْنَهُما بَرْزَخ لایَبْغیان): «حُبُّ دائِمُ لایَنْقَطِعُ وَلا یَنْفَدُ »: «محبّت، دائمى است که قطع نمى شود و پایان نمى پذیرد»، و منظور از (یَخْرُجُ مِنْهُما اللُؤلُؤُ وَ الْمَرْجانُ ) حسن و حسین(علیه السلام) است (3).
 
در حدیث دیگرى از ابن عبّاس تعبیر روشن ترى درباره (بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لاَیَبْغیانِ )آمده و آن اینکه منظور «وُدٌّ لایَتَباغَضانِ » است یعنى در میان آن دو بزرگوار، آن چنان محبّت و دوستى است که هرگونه بغض و کینه اى را دور مى کند! (4)
 
در واقع برزخ به معنى مانع میان دو چیز است، در اینجا همان محبّت و دوستى است که مانع از هر گونه بغى و تعدّى و تجاوز مى شود.
 
سیوطى نیز در تفسیر روایى الدّر المنثور بعد از آنکه روایات مربوط به تفسیر ظاهرى آیه را بیان مى کند، محتواى احادیث پیشین را از ابن عباس و از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) آورده و مى گوید: ابن مردویه از ابن عباس در تفسیر آیه: (مَرَجَ الْبَحْرِیْنِ یَلْتَقیانِ ) نقل کرده که منظور على(علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام) است سپس مى افزاید: پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)فرمود: (یَخْرُجُ مِنْهُما اللُؤْلُؤ وَ الْمَرجان ) منظور حسن و حسین(علیهما السلام)است.(5)همین معنى را انس بن مالک نیز نقل کرده است. (6)
 
جالب اینکه آلوسى مفسّر معروف، در تفسیر روح المعانى بعد از آنکه روایت فوق را از ابن عبّاس و ایاس بن مالک و همچنین از طریق طبرسى از سلمان فارسى و سعید بن جبیر و سفیان ثورى نقل مى کند چنین مى افزاید: آنچه من فکر مى کنم این است که اگر این روایات، صحیح باشد ارتباطى به تفسیر ندارد، بلکه تأویلى است همانند تأویلات صوفیان نسبت به بسیارى از آیات! البته هر کدام از على و فاطمه (رضى الله عنهما) در نزد من از اقیانوس کبیر از نظر علم و فضل بزرگتراند، و همچنین هر کدام از حسنین (رضى الله عنهما) بى نهایت زیباتر

 

و جالب تر از لؤلؤ و مرجان اند. (7)

اعتراف صادقانه او نسبت به مقام این بزرگواران در خور تحسین است; مشروط بر اینکه هدفش از میان بردن ارزش روایات فوق نباشد!

آلوسى گویا فراموش کرده که این حدیث، با طرق متعدّد از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده است و پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) حقّ دارد تأویل آیات را بیان بفرماید، و مقایسه آن با تأویل هاى بى مدرک و ساخته افکار منحرف صوفیان مقایسه بسیار ظالمانه اى است که دور از شأن یک عالم مى باشد!

به هر حال این آیه، از آیاتى است که دلالت بر فضیلت فوق العاده و جلالت شأن براى على(علیه السلام) و همسرش و فرزندانش حسن و حسین(علیهما السلام) مى کند; چرا که على(علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام) را تشبیه به دو اقیانوس عظیم نموده; اقیانوسى که نشانه عظمت خداوند،و منبع برکات، و مبدأ علوم و دانش هاى بسیار، و نشانه بارز اخلاق کریمه، و جود و سخاوت پاکى و عصمت است. و فرزندانشان را به جواهرات گران بها و بى مانندى تشبیه مى کند که در دل اقیانوس پرورش یافته و به خارج مى رسند; حسن و زیبایى، و جمال ظاهر و باطن، و علم و تقوا و فضیلت، و پاکى و عصمت در آن جمع است.

درباره چه کسى در اسلام این همه فضائل دیده مى شود؟ و چه کسى شایسته تر براى جانشینى پیامبر(صلى الله علیه وآله) از على(علیه السلام) و فرزندان او است؟ و چه ساده از کنار این همه فضائل گذشته اند!

 

۵ لایک:)

سلام 

چه خبر ؟؟نبودید؟!!

دیروز با خودم میگفتم خبری ازتون نیست

تشکر بابت مطلب

سلام

ممنونم عزیزم
سلامتی، خداروشکر😊

مطلب بسیار زیبایی بود..

 

استفاده کردیم..

 

سپاس..

ممنونم

سلامت باشین

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
غمگین نباشید...
چرا که خوشبختی می‌تواند
از درونِ تلخ‌ترین روزهای زندگی شما
زاده شود...

باورکن در تقدیر هر انسانی معجزه‌ای
از طرف خدا تعیین شده که قطعاً در زندگی در زمان مناسب نمایان خواهد شد....!

یک شخص خاص...
        یک اتفاق خاص...
             یا یک موهبت خاص...

منتظر اعجاز خدا در زندگی‌ات باش
بدون ذره ای تردید...


"هر گونه کپی برداری ممنوع"
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان
تبلیغات
تبلیغات چفت